Δημιουργείται ο γαστρονομικός χάρτης της Ελλάδας

31/5/2020 11:30    ομάδα εργασίας
Σε διαδικασία επανασχεδιασμού βρίσκεται η αγορά του τουρισμού στην Ελλάδα μετά τις επιπτώσεις που άφησε πίσω της η πανδημία του κορονοϊού. Η επόμενη μέρα, λαμβάνοντας υπόψη τις μεγάλες αλλαγές που έχουν συντελεστεί, σχεδιάζεται από την κυβέρνηση με επιδίωξη την προσέλκυση τουριστών.

Μια από τις μεγαλύτερες τάσεις σε παγκόσμιο επίπεδο είναι ο γαστρονομικός τουρισμός, με τους επισκέπτες αυτού του είδους να επιθυμούν να γνωρίσουν από κοντά, πέρα από τα αξιοθέατα που προσφέρει κάθε προορισμός, την κουλτούρα κάθε περιοχής που γεννάται μέσα από τις γεύσεις της. 

Χαρακτηριστικά τα οποία η Ελλάδα διαθέτει σε υπερθετικό βαθμό, καθώς πέρα από τις καταγάλανες παραλίες, το ιδιαίτερο ανάγλυφο αλλά και την εντυπωσιακή πολιτιστική της κληρονομιά, προσφέρει και ένα «θησαυρό» γεύσεων που περιμένει τον επισκέπτη να τον ανακαλύψει. 

Για τον τουρίστα αυτού του είδους, καλύτερη διαφήμιση από τη διεθνώς αναγνωρισμένη ελληνική κουζίνα αλλά και τη μεσογειακή διατροφή δε θα μπορούσε να υπάρξει.

Η ομάδα εργασίας 

Με απώτερο σκοπό την άμεση σχεδίαση ενός γαστρονομικού οδηγού για τη χώρα μας, τα υπουργεία Τουρισμού, Πολιτισμού και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων προχώρησαν στη σύσταση μιας ομάδας εργασίας. 

Οι πρώτες διαβουλεύσεις έχουν ήδη ξεκινήσει και αναμένονται να ολοκληρωθούν τον ερχόμενο Ιούλιο. Στόχος είναι καθένας από τους 52 νομούς της Ελλάδας να γίνει ξεχωριστός Γαστρονομικός Προορισμός, με τη δική του γαστρονομική σφραγίδα, και αυτό να επιτευχθεί μέσω της διασύνδεσης του πρωτογενούς τομέα με τον τουρισμό. 
Στο πλαίσιο εργασιών της ομάδας, περιλαμβάνεται και η ανάπτυξη του περιφερειακού σχεδίου προώθησης γαστρονομικού χάρτη όπου θα προβάλλονται οι τοπικές κουζίνες με την απαραίτητη συνδρομή των νέων τεχνολογιών (διαδίκτυο, Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης κ.α.).

Επικεφαλής είναι η Μαίρη Τριανταφυλλοπούλου, πρόεδρος της Ένωσης Οινοποιών Αμπελουργών Νήσων Αιγαίου και μέλος του Δ.Σ. του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου (ΣΕΟ). Σε αυτή συμμετέχουν επίσης ξενοδοχειακοί φορείς, επαγγελματίες της εστίασης και σεφ, όπως ο Κωνσταντίνος Μουζάκης, πρόεδρος της λέσχης Αρχιμαγείρων Ακρόπολις και η Ντίνα Νικολάου, στελέχη των υπουργείων Τουρισμού και Αγροτικής Ανάπτυξης, ενώ με την ομάδα συνεργάζονται στενά οι διεπαγγελματικές οργανώσεις, μεταξύ των οποίων και η Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Κρέατος (ΕΔΟΚ) που εκπροσωπείται από τον πρόεδρο της, Λευτέρη Γίτσα. 

Στόχοι

«Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε τις βάσεις για ένα ελκυστικό γαστρονομικό προϊόν, με σκοπό την προσέλκυση ξένων επισκεπτών στη χώρα μας» δήλωσε στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η επικεφαλής της ομάδας, η οποία εξηγεί: «Αυτό που λείπει σήμερα είναι ένα εθνικό σχέδιο το οποίο θα αξιοποιήσει όλες τις εξαιρετικές αλλά αποσπασματικές πρωτοβουλίες που έχουν αναπτυχθεί σε όλη τη χώρα με την πρωτοβουλία τοπικών κοινωνιών και τη στήριξη επαγγελματικών φορέων και ιδιωτών αλλά και της τοπικής Αυτοδιοίκησης 1ου και 2ου βαθμού». 
Σύμφωνα με τη συντονίστρια της ομάδας «είναι απαραίτητο να καταρτιστεί εθνικό Γαστρονομικό Χαρτοφυλάκιο, στο οποίο θα βασιστεί η διαμόρφωση του Γαστρονομικού Τουρισμού ως προϊόντος» προσθέτοντας πως «έχουν γίνει εξαιρετικές μελέτες από το ΥΠΠΑΤ για την γαστρονομία, από τον ΣΕΤΕ για τη σύνδεση της γαστρονομίας με τον τουρισμό και από άλλους φορείς, τα αποτελέσματα των οποίων είναι εξαιρετικά εργαλεία για την αποτελεσματικότερη προσέγγιση των παραγόντων που θα μας οδηγήσουν στην τελική διαμόρφωση».

Η ομάδα εργασίας θα αποτυπώσει την υπάρχουσα κατάσταση, θα αξιοποιήσει την υπάρχουσα εμπειρία και τεχνογνωσία των υφισταμένων προτάσεων, θα προτείνει δράσεις για το συντονισμό φορέων που αφορούν στη γαστρονομία, τον τουρισμό και την οριζόντια σύνδεση διαφορετικών κλάδων, θα επεξεργαστεί όλα τα στοιχεία και θα υποβάλει τις προτάσεις της.

«Ο τουρισμός αποτελεί ένα σταθερό μοχλό ανάπτυξης για τη χώρα» λέει η κ. Τριανταφυλλοπούλου και αναφέρει ότι «μπορεί να στηρίξει άλλους τομείς παραγωγής με τις κατάλληλες δράσεις διασύνδεσης. Η γαστρονομία και μέσα από αυτήν ο πρωτογενής τομέας και τα τοπικά προϊόντα -είναι ανταγωνιστικά μας πλεονεκτήματα τα οποία μπορούν να συμβάλλουν στην ποιοτική αναβάθμισή του». 

Σε αυτό το σημείο, ο ρόλος των Διεπαγγελματικών Οργανώσεων, που εκπροσωπούν όλο το φάσμα των επαγγελματικών κλάδων του αγροδιατροφικού τομέα, είναι πολύ σημαντικός, λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Κρέατος, Λευτέρης Γίτσας, συμπληρώνοντας ότι «θα πρέπει να κινητοποιήσουμε όλες τις τοπικές δυνάμεις για μην μείνει το εγχείρημα αυτό στα χαρτιά. Να αποτυπωθούν οι παθογένειες και να βρεθούν οι λύσεις για να ξεπεραστούν όλα εκείνα τα εμπόδια που λειτουργούν ως τροχοπέδη όλα αυτά τα χρόνια στην ενίσχυση του γαστρονομικού τουρισμού στην Ελλάδα». 

Σύμφωνα με τον ίδιο τα προϊόντα που διαθέτει η χώρα μας είναι πολύ υψηλής διατροφικής αξίας τα οποία μπορούν και πρέπει να αναδειχθούν και αναπτυχθούν. 

«Μέχρι τώρα», υπογραμμίζει ο κ. Γίτσας, «στις προθέσεις μας ήταν να δώσουμε ταυτότητα στα ιδιαίτερα τοπικά προϊόντα, για να καταστούν αναγνωρίσιμα και ασφαλή, ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν για το εγχείρημα αυτό».

Πολλές οι προσπάθειες που έχουν γίνει έως σήμερα

«Οι προσπάθειες που έχουν γίνει έως σήμερα είναι πολλές, όπως π.χ. τα ΠΟΠ προϊόντα» σημειώνει ο πρόεδρος της ΕΔΟΚ και συνεχίζει: «Δημιουργήθηκε το απαιτούμενο πλαίσιο, αναδείχθηκαν διάφορα τοπικά προϊόντα, όπως για παράδειγμα το αρνάκι Ελασσόνας, αλλά στην πράξη αποδεικνύεται ότι απουσιάζει ο φορέας που θα συντονίσει και θα οργανώσει την παραγωγή, την εμπορία και την προβολή τους». 

Σύμφωνα με τον ίδιο πάγια θέση της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Κρέατος είναι ότι τα ελληνικά προϊόντα μεταξύ των οποίων τα κρέατα και τα προϊόντα κρέατος, αποτελούν θαυμάσιους πρεσβευτές της παράδοσής μας, που αξίζει να γνωρίσουν οι ξένοι επισκέπτες. Πρέπει, όμως, να διασφαλίσουμε την ποιότητα και την απαιτούμενη ποσότητα σε όλη την αλυσίδα, από την παραγωγή, στην εστίαση και τα ξενοδοχεία. 

«Το κάθε προϊόν έχει το δικό του μύθο, τη δική του ιστορία διατροφικής αξίας. Ο κάθε τόπος χρειάζεται να αναδείξει τα δικά του επώνυμα ποιοτικά προϊόντα, η κάθε περιοχή να ταυτιστεί με τα ιδιαίτερα προϊόντα της, ώστε να δημιουργηθεί ο τουριστικός προσανατολισμός για κάθε τοπικό προϊόν» πρόσθεσε ο ίδιος. 

Ο νόμος για τον γαστρονομικό τουρισμό

Σύμφωνα με το σχετικό νόμο 4582/2018, «Ο τουρισμός γαστρονομίας περιλαμβάνει δραστηριότητες όπως η μελέτη και η γευσιγνωσία των τοπικών προϊόντων, η εκμάθηση της τοπικής κουζίνας, η αγορά αγροτικών προϊόντων απευθείας από τον τόπο παραγωγής, η συμμετοχή σε εκδηλώσεις-φεστιβάλ και παρουσιάσεις γευσιγνωσίας ποιοτικών προϊόντων διατροφής, η ανάδειξη της ελληνικής και μεσογειακής κουζίνας καθώς και η διεθνοποίηση των τοπικών προϊόντων».

Στο πλαίσιο αυτό θα ενδυναμωθεί και το σήμα για την ποιότητα των ελληνικών προϊόντων, το «Ειδικό Σήμα Ποιότητας για την Ελληνική Κουζίνα», που ορίζεται στον σχετικό νόμο, και θα θεσμοθετηθούν οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του εν λόγω τουριστικού προϊόντος και την προώθηση πιστοποίησής του.  

Όπως αναφέρει το νομοθέτημα, το Ειδικό Σήμα Ποιότητας για την Ελληνική Κουζίνα (Ε.Σ.Π.Ε.Κ.) πιστοποιεί ότι η συγκεκριμένη επιχείρηση:

α) προσφέρει ένα ικανοποιητικό επίπεδο εδεσμάτων που ακολουθούν ή βασίζονται στην ελληνική γαστρονομική παράδοση με έμφαση κατά περίπτωση σε τοπικές κουζίνες, 
β) χρησιμοποιεί σε σημαντικό βαθμό ελληνικά προϊόντα, με έμφαση σε τοπικά προϊόντα και προϊόντα Π.Ο.Π., 
γ) προωθεί συνολικά την ελληνική γαστρονομική και οινική παράδοση και παραγωγή 
δ) προσφέρει ένα ικανοποιητικό επίπεδο συνολικής παροχής υπηρεσιών.



Επόμενο Προηγούμενο
 

Βγαλμένη από ιταλικό όνειρο: Γι’ αυτή την πίτσα αξίζει να σπάσεις και τη δίαιτα (Pics)

Βγαλμένη από ιταλικό όνειρο: Γι’ αυτή την πίτσα αξίζει να σπάσεις και τη δίαιτα (Pics)

21:57 26/4/2023

Ο χώρος θυμίζει σχολείο και η πίτσα είναι βγαλμένη από το ιταλικό όνειρο

«Σταύρος Κουγιουμτζής – Άσε με πάλι να σου πω»

«Σταύρος Κουγιουμτζής – Άσε με πάλι να σου πω»

19:28 26/4/2023

Η συγγραφή του βιβλίου, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μετρονόμος

Εφημερεύοντα Φαρμακεία στην Καλαμαριά

Εφημερεύοντα Φαρμακεία στην Καλαμαριά

12:47 26/4/2023

Τετάρτη 26/4 και Πέμπτη 27/4

Καυτό και μυροδάτο: Το μαγαζί- φαινόμενο που γεμίζει ασφυκτικά όλες τις ώρες της ημέρας χάρη σε αυτό το πεϊνιρλί- όνειρο (Pics)

Καυτό και μυροδάτο: Το μαγαζί- φαινόμενο που γεμίζει ασφυκτικά όλες τις ώρες της ημέρας χάρη σε αυτό το πεϊνιρλί- όνειρο (Pics)

19:50 25/4/2023

Αυθεντική γεύση πεϊνιρλί σε όποια εναλλακτική ονειρεύεσαι

Κλειστά τα καταστήματα την Πρωτομαγιά στη Θεσσαλονίκη

Κλειστά τα καταστήματα την Πρωτομαγιά στη Θεσσαλονίκη

14:40 25/4/2023

Τι ισχύει και για την πρώτη Κυριακή του Μαϊου

Καλαμαριά: Διαρροή λυμάτων στον Θερμαϊκό

Καλαμαριά: Διαρροή λυμάτων στον Θερμαϊκό

19:37 24/4/2023

Η διαρροή έγινε αντιληπτή σήμερα λίγο μετά τις 10.00

Τα μερομήνια μίλησαν: Αυτός ο μήνας του καλοκαιριού θα έχει ακραίες βροχές και χαμηλές θερμοκρασίες

Τα μερομήνια μίλησαν: Αυτός ο μήνας του καλοκαιριού θα έχει ακραίες βροχές και χαμηλές θερμοκρασίες

19:35 24/4/2023

Ασχημα νέα για το φετινό καλοκαίρι...

Άλλαξαν όλοι, πέθανε 1: Δείτε πώς είναι σήμερα οι ηθοποιοί του LOST, 13 χρόνια μετά το τέλος της θρυλικής σειράς (Pics)

Άλλαξαν όλοι, πέθανε 1: Δείτε πώς είναι σήμερα οι ηθοποιοί του LOST, 13 χρόνια μετά το τέλος της θρυλικής σειράς (Pics)

19:35 24/4/2023

Η σειρά έκανε την εμφάνισή της στο Disney+ και οι τηλεθεατές ένιωσαν σα να μην πέρασε μια μέρα...

Εφημερεύοντα Φαρμακεία στην Καλαμαριά

Εφημερεύοντα Φαρμακεία στην Καλαμαριά

14:05 24/4/2023

Δευτέρα 24/4 και Τρίτη 25/4

«Πέθανε ο sugar daddy μου και…»: Η απίστευτη αλλαγή της «cheetos» 4 χρόνια μετά το GNTM (Pics)

«Πέθανε ο sugar daddy μου και…»: Η απίστευτη αλλαγή της «cheetos» 4 χρόνια μετά το GNTM (Pics)

18:18 23/4/2023

Έχει τα προβλήματά της η πρώην παίκτρια του GNTM.

Κλασικά Έπιπλα